In Pokémon Go kunnen spelers betalen voor digitale goederen als ballen, drankjes en wierook. De eerste cijfers van marktonderzoekers wijzen erop dat Pokémon-jagers sneller de portemonnee trekken dan het geval is bij andere mobiele games. 

PokéCoins, zo heet de munteenheid waar deze dagen veel mensen naar op zoek zijn. Het is de valuta in het razend populaire smartphonespel Pokémon Go, waarbij je digitale beestjes moet vangen.

Met de gouden munten kun je onder meer Pokéballen kopen, die je nodig hebt om Pokémon te vangen. Of wierook om Pokémon te lokken. Drankjes om levenspunten te herstellen zijn ook handig, net als een machine om eieren uit te broeden.

In de game kun je op verschillende manieren munten verdienen, maar dit vergt geduld en toewijding. Je moet het dagelijks spelen, locaties verdedigen en jouw Pokémon beter maken. Tijdrovend dus.

Freemium model

Er is een snellere methode: geld betalen voor PokéCoins. Voor 0,99 dollar krijg je bijvoorbeeld 100 munten, genoeg om twintig Pokéballen van te kopen. Geef je 99,99 dollar uit, dan ontvang je 14.500 coins – en moet je je tevens afvragen of je wel de juiste keuzes in het leven maakt.

Dit verdienmodel is niet ongebruikelijk. Vrijwel alle populaire smartphonespellen zoals Candy Crush Saga en Clash of Clans zijn zogenoemde freemium games. Downloaden is gratis, zodat er geen drempel is om het spel te proberen. Daarna is het de kunst om de gamer te verleiden te betalen voor extra opties, zoals meer grondstoffen of sneller aan de beurt zijn.

Juiste balans

Om gebruikers te overtuigen de portemonnee te trekken, is een goede opzet van het spel cruciaal. Het komt er in het kort op neer dat het wel leuk moet blijven. Maak je een spel zo moeilijk dat gamers op een gegeven moment genoodzaakt zijn om extra wapens en levens te kopen, dan haken ze af. Mensen voelen zich dan bedonderd.

Aan de andere kant moet het ook niet zo zijn dat je door te betalen snel de top kunt bereiken. Ook mensen die geen aankopen in het spel doen, moeten het gevoel hebben dat ze mee kunnen komen. Het gaat dus om het vinden van de juiste balans.

Kleine groep betaalt

Het freemium model leidt tot een scheve verdeling van inkomsten voor de spelletjesmakers, blijkt uit onderzoek van mobiel marketingbureau Swrve (pdf). Het bedrijf keek in februari 2016 naar het betaalgedrag van meer dan 20 miljoen spelers bij veertig freemium spellen.

Wat blijkt? Slechts 1,9 procent van de gebruikers doet een aankoop in het spel, vergelijkbaar met het percentage dat Swrve twee jaar eerder vaststelde (1,5 procent) bij identiek onderzoek.

AppsFlyer, dat analyses levert voor mobiele advertenties, concludeerde (pdf) vorige maand in een rapport dat 5,2 procent van de mobiele gebruikers in-app aankopen doet. Dat was wel voor alle typen apps, niet alleen spelletjes. Hoe dan ook, het overgrote deel van de gamers trekt de portemonnee niet.

Inkomsten Pokémon Go

Hoe zit dat bij Pokémon Go? Daarover is nog weinig bekend. Het spel is pas zeven dagen officieel verkrijgbaar in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland. Maar op basis van schattingen van marktonderzoekers en een berekening op een bierviltje is wel een indruk te krijgen. Daarbij gaan we uit van de Verenigde Staten, omdat daarvoor de meeste cijfers te vinden zijn.

Op maandbasis brengt Pokémon Go tussen 30 tot 50 miljoen dollar in het laatje (zie berekening onder aan het artikel), afgaande op de cijfers die naar buiten zijn gekomen. Het aantal maandelijks actieve gebruikers in de VS komt uit op 15 tot 20 miljoen. Deel je dat op elkaar, dan besteden Pokémon-spelers tussen de 1,50 en 2,50 dollar per maand aan de game.

Candy Crush

Is dat veel of weinig? Veel als je het vergelijkt met King Digital, de maker van Candy Crush Saga. Dat bedrijf had in de laatste drie maanden van vorig jaar een omzet van 461 miljoen dollar, op 449 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

De inmiddels door Activision Blizzard overgenomen spelletjesmaker verdient dus iets meer dan 1 dollar per speler per kwartaal. Per maand komt dat neer op 34 dollarcent per gebruiker. Dat cijfer komt overeen met het eerder genoemde onderzoek van AppsFlyer, waaruit blijkt dat gamers gemiddeld 0,32 dollar per maand uitgeven aan in-app aankopen.

Pokémon doet dat dus een stuk beter.

Betalende gamers

Onbekend is welk percentage van de Pokémon-jagers betaalt voor munten. Stel dat dit 5 procent is - geen onredelijk percentage gelet op de eerdere bevindingen van marktonderzoekers - dan zijn dat er 750.000 tot 1 miljoen in de VS. Dat zou betekenen dat een betalende Pokémon-speler gemiddeld tussen de 50 en 67 dollar per maand uitgeeft.

Is het 10 procent, dan zakt dat naar 25 tot 33 dollar per maand. Bij 25 procent, is het 10 tot 13 dollar per maand.

Vergelijk je dat met rapporten van marktonderzoekers, dan scoort Pokémon Go ook op dit vlak goed. AppsFlyer noemt een gemiddeld bedrag van 9,39 dollar per maand, waarbij er wel een groot verschil is tussen Android (7,31 dollar) en iOS (15,34 dollar). Swrve concludeert dat de gemiddelde besteding van een betalende gamer 24,66 dollar per maand is.

Kortom, het lijkt erop dat Pokémon-spelers eerder bereid zijn om geld uit te geven dan de gemiddelde gamer. Nu is het natuurlijk de vraag hoelang de hype aanhoudt. Jagen er volgende maand nog steeds miljoenen mensen op Pokémon of ebt de interesse snel weg, zoals met eerdere smartphonehits als Flappy Bird en Draw Something?

Pokémon Go-ontwikkelaar Niantic kijkt ondertussen naar andere inkomstenbronnen. Het bedrijf wil mogelijk locaties in het spel laten sponsoren door bedrijven, vertelt de directeur aan de Financial Times. Zo kunnen bijvoorbeeld cafés en restaurants klanten naar hun zaak lokken.

De berekening

Hoeveel Pokémon-spelers zijn er op maandbasis? Volgens SurveyMonkey spelen in de VS bijna 21 miljoen mensen dagelijks het spel. Sensor Tower meldt dat het spel 15 miljoen keer is gedownload in de VS.

Als we aannemen dat die jagers nog de hele zomer achter Pokémon aan blijven rennen, komt het aantal maandelijks actieve gebruikers in de VS uit op 15 tot 20 miljoen spelers.

Qua inkomsten komt Sensor Tower uit op 1,6 miljoen dollar aan dagelijkse omzet, alleen voor iOS-gebruikers in de VS. Volgens Superdata Research heeft Pokémon Go in de eerste vier dagen wereldwijd 14,04 miljoen dollar opgeleverd op iOS en Android, iets meer dan 3,5 miljoen dollar per dag. Dat is dus tevens het plafond voor de omzet in de VS.

De aanname is dat Pokémon Go dagelijks tussen de 1,5 en 3,5 miljoen dollar in het laatje brengt in de Verenigde Staten. Per maand komt dat neer op ongeveer 30 tot 50 miljoen dollar.

Hoeveel is dat per speler? Ga je uit van de minimale schatting (20 miljoen spelers, 30 miljoen dollar aan inkomsten), dan is dat 1,50 dollar per speler per maand. In het gunstigste scenario is dat 2,50 dollar per maand.